Advertising

Nikon

Tuesday, October 8, 2013

Pengembaraan di Lembah Kinta (Bahagian 1)

Baru-baru ini saya telah melakukan satu ekspedisi pengembaraan dalam usaha untuk menyelusuri tinggalan-tinggalan sejarah yang terdapat di sekitar negeri Perak Darul Ridzuan. Beberapa hari sebelum memulakan pengembaraan tersebut saya telah melakukan beberapa 'homework' untuk mengetahui sedikit-sebanyak maklumat mengenai tempat-tempat yang ingin saya jejaki. Saya juga berusaha mendapatkan bantuan dari rakan-rakan yang tahu mengenai tempat-tempat tersebut serta mendapatkan maklumat dari rakan-rakan di laman-laman sosial seperti di Facebook, Twitter dan sebagainya khususnya dari pihak Malaysian Backpackers Club(MCB). Pihak MCB telah banyak membantu saya dalam memberikan khidmat nbasihat seperti anggaran kos, panduan perjalanan, tempat penginapan dan lain-lain lagi. Oleh itu persediaan dalam melakukan ekskavasi ini begitu penting jika tidak pasti kita akan 'tenggelam punca' sekiranya berlaku apa-apa masalah di sepanjang pengembaraan ini.


Perjalanan saya bermula dengan menaiki perkhidmatan keretapi ekspress 'Senandung Langkawi' dari Terminal KL Sentral menuju ke Stesen Kampar, Perak. Perjalanan menaiki keretapi mengambil masa selama lebih 2 jam. Namun terdapat beberapa masalah yang timbul akibat dari kerosakan pada enjin diesel di bahagian lokomotif menyebabkan semua penumpang yang berada di dalam tren terpaksa menunggu selama lebih 1 jam setengah di Stesen Tanjung Malim. Namun begitu tren kembali bergerak seperti biasa setelah ianya diperbaiki. Akhirnya saya tiba di Stesen Kampar pada jam 0255. Seterusnya saya meneruskan perjalanan menuju ke Bandar Gopeng dengan menumpang sebuah lori pembancuh simen. Pemandu lori tersebut membenarkan saya tidur di lorinya tetapi mata saya masih belum dapat terlelap kerana saya telah tidur semasa di dalam tren menuju ke Kampar sebelum itu.


Sebaik saja sampai ke Gopeng pada waktu menjelang subuh saya meneruskan perjalanan untuk mencari masjid atau surau yang terdekat dan Alhamdulillah pencarian saya berjaya. Saya singgah seketika di Masjid Jamek Lama Gopeng yang terletak di jalan utama menghubungkan Kampar-Gopeng dan Batu Gajah seterusnya ke Ipoh. Hinggalah selepas masuk waktu syuruk dan setelah selesai mengerjakan solat sunat dhuha saya meneruskan perjalanan ke Simpang Pulai. Sebaik saja tiba di pekan Simpang Pulai saya berhanti seketika untuk menikmati sarapan pagi di sebuah gerai makan yang terdekat. Selesai saja bersarapan saya terus menaiki teksi di sebuah hentian di pekan tersebut menuju ke pekan Batu Gajah lama kerana saya ingin bertemu dengan seseorang yang telah berjanji dengan saya untuk membawakan saya berkunjung ke pekan Papan yang mana pekan tersebut dianggap sebagai sebuah pekan yang 'berhantu' hanya kerana ianya telah ditinggalkan dan sudah dimamah usia.


Catatan mengenai kunjungan saya di pekan Papan akan saya terangkan dengan lebih mendalam di artikel saya yang seterusnya.


No comments:

Post a Comment